Avgifter
För att få vara med i VFF:s verksamhet ska medlems-och träningsavgifter betalas. För spelare om har förälder som ledare i föreningen ges 50 % rabatt på träningsavgiften.
Försäljning
Utöver medlems- och träningsavgifter finansieras verksamheten av försäljning. Styrelsen fattar årligen beslut om vilken försäljning som ska ske och försäljningen är en nödvändighet för att verksamheten ska gå runt.
Västerviks FF:s barn- och ungdomsspelare i seriespelande lag åläggs att varje år bidra till föreningens ekonomi genom viss försäljning.
Laget ansvarar gemensamt för att det utlämnade materialet säljs. Av den totala försäljningen går oftast 20 procent av klubbens förtjänst vid försäljningen till respektive lagkassa. Vid vissa riktade aktiviteter får laget en större del av förtjänsten. En samordnare i varje lag samlar in pengar från spelarna i laget och meddelar kassören när försäljningen är klar så att förtjänsten kan regleras mellan laget och föreningen.
Lagkonto eller lagkassa
Lagen uppmuntras att skaffa ett lagkonto för att förenkla hanteringen av lagets kassa. Laget får då ett konto med swishnummer i lagets namn under VFF:s organisationsnummer. Varje lag ska utse två ledare som ansvarar för lagkontot och dessa personer tar kontakt med föreningens ordförande (och firmatecknare) för att ordna konto på banken. En kopia på en id-handling måste lämnas till ordföranden som sedan får besöka banken.
Ordförande (och firmatecknare) nås på mailadress: kansli@vasterviksff.se
Som lag kan man välja om man istället vill ha en lagkassa som föreningens kassör administrerar men då har man som ledare inte åtkomst till lagets kassa utan måste gå via kassören. För att kunna få pengar utbetalade från lagkassan behöver man för kassören kunna uppvisa kvitto eller motsvarande för den kostnad man har haft.
Vad får vi för våra medlems- och träningsavgifter?
Föreningen står för alla kostnader i samband med träningar och seriespel så som planhyror, bollar, träningsmaterial, matchställ, domaravgifter mm. Dessutom betalar VFF anmälningsavgiften för deltagande i två cuper per år, anmälningsavgiften per enskilt lag får dock max uppgå till 2 000 kr per cup.
Som betalande medlem är du försäkrad hos Folksam. För mer information om försäkringen samt rådgivning och skadeamnälan, se länk:
https://www.folksam.se/forsakringar/idrottsforsakring/rad-och-vard-for-idrottsskador
Ansökan om ekonomiskt stöd från Västerviks FF
Västerviks FF har, via Anders Jonssons minnesfond, möjlighet att dela ut ekonomiskt stöd till barn i familjer där pengarna inte räcker till. Stödet får användas till att betala medlems- och träningsavgifter samt deltagaravgifter vid cuper. Stödet finansierar inte materiell utrustning såsom kläder eller fotbollsskor utan där hänvisar vi till andra organisationer såsom Lions eller Röda Korset.
Inkomna ansökningarna behandlas av styrelsen utsedda personer. Resurserna är inte oändliga vilket innebär att medlen i fonden kan ta slut och då kan vi inte längre bevilja stöd.
Det sker inte några utbetalningar till den enskilde spelaren utan fonden betalar avgiften till föreningens eller lagets konto.
Ansökningsprocessen
Det är utsedda person i Västerviks FF styrelse som hanterar ansökningarna. Målsättningen är att lämna svar på ansökningarna inom 14 dagar från ansökningstillfället. För att ansökan ska kunna behandlas måste du ha fyllt i alla uppgifter i ansökningsformuläret. Ansökan ska alltid skrivas under av barnets vårdnadshavare, dock kan lagets ledare vara behjälpliga. Du får alltid ett skriftligt svar på din ansökan oavsett om den beviljas eller inte.
Vi förbehåller oss rätten att kontakta barnets ledare vid behov.
Ansökningsblanketten hittas under "Dokument" här i ledarmanualen.
Ansökan skickas till kansli@vasterviksff.se
Följande personer är utsedda av styrelsen att hantera ansökningarna under 2025:
Kassör Carl-Johan Nirbrant 072 - 560 55 53
Ledamot Per Åslid 076 – 846 90 66