Utdrag ur belastningsregistret

Från och med 1 januari 2020 ska föreningar begära ut begränsat registerutdrag ur belastningsregistret för personer som anställs, har uppdrag i föreningen och där har direkt och regelbunden kontakt med barn.

Registerutdraget ska göras även för ledare och ungdomsdomare i åldern 15-18 år. Dessa kan behöva målsmans hjälp med begära ut utdraget.

En registerkontroll från belastningsregistret är till för att stärka barns och ungas skydd mot sexualbrott och andra grova brott. Men det är endast en del av underlaget för att bedöma om en person är lämplig för att arbeta med barn.

Föreningen är ansvarig för att kontrollen genomförs. Det är ledarens ansvar att begära ut handlingen och föreningen ska kontrollera och dokumentera att kontrollen har genomförts. Inga utdrag ska arkiveras av föreningen. Att begära in utdragen är en del av ett förebyggande arbete och ska gälla lika för alla, oavsett hur länge personen har verkat i föreningen eller hur väl man känner varandra.

Om en ledare inte visar upp ett registerutdrag riskerar man att stängas av från föreningens verksamhet.

Kontrollen ska göras under våren eller så snart en ny ledare börjar i föreningen. Under våren kommer tillfällen erbjudas då registerutdragen ska uppvisas för föreningens kontaktpersoner.

Registerutdraget begärs enkelt ut med BankID genom länk:en nedan. OBS! Välj "Arbete med barn i annan verksamhet än skola och barnomsorg".

Följande personer kommer vara ansvariga för att kontrollera registerutdragen samt dokumentation av kontrollen och självfallet kan vi även svara på eventuella frågor:

Kontaktpersoner för lagen Fotbollsskolan t.o.m. F08/P08 – Hanna Berg och Maja Vindskär (P10) (samt Ann Djerf och Björn Frisell)

Kontaktperson för Ungdomsdomare, Junior- och Herrlag -  Petter Grönwall, Daniel Karlsson