SportAdmin använder Cookies för att förbättra din användarupplevelse. Genom att klicka på Jag Godkänner tillåter du detta. Här kan du läsa mer om cookies och hur SportAdmin använder dem.
Västerviks Fotbollsförening
Så många som möjligt - så länge som möjligt
Ledare

Ny säsong väntar - här vårens "att göra-lista" för ledare
2025-02-28 09:35

Information till ledare inför fotbollssäsongen 2025

 

OBS! UTSKICK OCH HEMSIDA KRÅNGLAR FORTFARANDE EN HEL DEL EFTER HAVERIET PÅ SPORTADMIN. VÄNLIGEN HJÄLP OSS ATT SPRIDA DET HÄR UTSKICKET TILL ALLA BERÖRDA!

 

Äntligen stundar en ny underbar fotbollssäsong för oss! Den närmsta perioden innehåller alltid en hel del förberedelser för att kunna erbjuda så bra verksamhet som möjligt när säsongen är igång. Det här ett mycket viktigt utskick från Barn- och ungdomssektionen där vi försökt fånga upp allt som du som ledare behöver veta, göra eller delta på för tillfället. Så samla ihop ledartruppen och börja bocka av!

Stort lycka till med årets fotbollssäsong! Att du ställer upp som ledare i vår förening betyder allt för oss. Tveka inte att höra av dig med frågor eller synpunkter till någon i Barn- och ungdomssektionen. Vi finns här för att hjälpa till och underlätta ert värdefulla arbete.

 

1. Gå med i vår facebookgrupp för ledare

Medlemsgrupp för ledare i Västerviks FF” heter facebookgruppen där vi vill att så många som möjligt är anslutna. En snabb och smidig kommunikationsväg där vi kan informera eller ställa frågor till varandra. Länk till gruppen:

https://www.facebook.com/groups/548705377344509/

 

2. Ledarmöte

Tisdag den 18 mars kl. 18:00 i klubblokalen på Karstorp träffas vi som är ledare i föreningens barn- och ungdomsverksamhet. Vi vill verkligen att många kommer!

Ta tillfället i akt och lyssna på information om kommande säsong. Vi går igenom det du behöver veta! Vad är på gång i anläggningen? Hur funkar det med cuper? Vad behöver alla lag tänka på inför och under säsongen? Barn- och ungdomssektionen finns på plats för att vägleda och svara på frågor. Dessutom ett värdefullt tillfälle att träffas och knyta kontakter. Ett viktigt forum på flera sätt helt enkelt. Självklart finns det smörgåstårta och kaffe till alla som kommer.

Återigen – vi sätter stort värde på en stor uppslutning. Föreningen och verksamheten vinner på att vi känner varandra, vet om varandra, delar erfarenheter och tips med varandra. Vi ses!

Kallelse till mötet kommer att skickas ut inom kort via Sportadmin.

 

3. Registerutdrag

Alla barn- och ungdomsledare i VFF ska visa upp ett registerutdrag ur belastningsregistret varje år.

Det går bra att ta med ert registerutdrag och visa upp för BUS under ledarmötet 18 mars. Det räcker med ett ”begränsat registerutdrag” vilken kan hämtas här: Övrigt arbete med barn, e-tjänst | Polismyndigheten (polisen.se)

Det kommer fler tillfällen att visa upp utdraget för BUS. Men se till att beställa ett redan nu!

 

4. Inventering av matchställ

Inför varje säsong behöver vi se över att alla lag har matchställ. Inför varje ny säsong inventeras vad vi har, behov undersöks, vi byter med varandra internt och vid behov köper in nya matchställ

Varje lag måste rapportera:

- Vilken storlek och hur många tröjor har ni i ert matchställ?

- Vilken storlek och hur många tröjor kommer ni att behöva?

Det gäller alltså även om ni är nöjda med det ni har, eller om ni inte har något sedan tidigare. Rapportera till Markus Harrysson i BUS på markusharrysson@hotmail.com så snart som möjligt dock senast 6 mars.

Ni ska också lämna ner era matchställ till "matchställsrummet" i klubbhuset senast 6 mars. Dagen efter kommer BUS att gå igenom alla matchställ och fördela mellan lagen.

 

5. Önskemål om nya bollar, västar och koner

Hur ser behovet av nytt material ut inför säsongen? Gör gärna en inventering och kolla om ni behöver något. Önskemål skickas till Markus Harrysson i BUS på markusharrysson@hotmail.com senast 31 mars.

Gällande lag som går från en mindre till en större bollstorlek får gärna inkomma med uppgift på om bollar kan flyttas över till ett yngre lag. Detta gäller även om man har för små västar. I första hand återanvänder vi, i andra hand köper vi nytt.

 

6. Önskemål om träningstider på vårplaner

Varje år brukar vi erbjuda möjlighet till träning på gräs för våra lag på en ”vårplan” innan vi får beträda Karstorps fina gräsmattor. Vårplanen brukar vi kunna få tillgång till i början av april och tidigare har det varit Breviksplan. Om det blir samma plan igen vet vi inte ännu. Vill ditt lag träna på en vårplan? Skicka önskemål om dagar och tider till Erik Hjertqvist i BUS, erik.hjertqvist@outlook.com senast 31 mars.

7. Önskemål om träningstider på Karstorp 

Precis som vanligt vill vi att ni skickar önskemål om träningstider på Karstorp i sommar. Skriv tydligt hur många pass per vecka ni önskar samt vilka dagar och tider ni föredrar. Träningstiderna kommer troligtvis att delas i två block: ett före kl. 18:30 och ett efter. De yngre lagen har företräde till tider före kl. 18:30. Vi kommer med all sannolikhet inte kunna uppfylla allas önskemål men ska försöka lägga ett så bra, rättvist och genomtänkt träningsschema som möjligt efter era önskemål. Då vi inte har tillgång till planerna längst bort på Karstorp (Nyhagen) i år så kommer vissa träningstider troligen att förläggas till det nya konstgräset.

När vi får beträda Karstorps gräsplaner bestämmer kommunen och det beror till stor del på hur långt våren kommit. Vanligtvis sker det runt månadsskiftet april/maj.

Lagens önskemål mailas till Anders Davidsson i BUS på darza10@hotmail.com senast  31 mars.

 

8. Tidsätt era seriematcher

För alla seriespelande barn- och ungdomslag är det snart dags att tidsätta era hemmamatcher i Fogis.

Alla matcher syns inom kort i Fogis och ska tidsättas av respektive lag. Följande matchtider gäller under lördagar och söndagar på Karstorp: kl. 10:30, 13:30 och 16:30 (för att användning av omklädningsrum och planer inte ska krocka).

Denna tidsättning som ni gör är preliminär och kan komma att ändras av Barn- och ungdomssektionen i VFF om flera lag har planerat matcher samtidigt. Vi meddelar när tidssättningen är definitiv. Det är många lag som kommer att spela på Karstorp i sommar och trängseln på omklädningsrummen kommer att vara hård. Det kommer att bli ett tufft pussel för BUS att lägga för att få in alla matcher, därmed vill vi också poängtera att många lag tyvärr inte kommer att kunna få just den matchtid de önskat.

Planera gärna vardagsmatcher, i första hand på egen träningstid, om ni har möjlighet till det. Match går före träning och man måste informera ansvarig ledare om man har match på annat lags träningstid.

Manualer till Fogis finns på vår hemsida: http://www.vasterviksff.se/dokument/?ID=318714 eller på SmFF:s hemsida: https://www.smalandsfotbollen.se/tavling/fogis/

Man kan flytta match till annan vecka än den ligger på, men kom då överens med motståndarlaget om det först. Kontaktuppgifter till motståndarna finns i Fogis. 

Tidsättningen ska vara klar senast 28 mars enligt Smålands fotbollsförbund, men för att BUS ska hinna gå igenom allt innan dess måste ni vara klara med tidssättningen senast 20 mars.

9. Ordna gärna föräldramöte och informationsutskick 

Föreningen rekommenderar att varje träningsgrupp ordnar föräldramöten och något utskick med information om kommande säsong. Klubblokalen går utmärkt att boka: lokalbokning@vasterviksff.se

Lite hjälp på traven och vägledning om hur man kan skriva finns här: Exempel föräldramöte och uppdrag.docx (live.com)

 

10. Uppdatera era ledare i Sportadmin 

Se till att de ledare som ska delta finns med och att rätt kontaktuppgifter är inlagda. Ledare som slutat ska tas bort från lagets medlemsgrupp. Gör detta senast 31 mars.
Har ni ledare som inte nås av våra utskick? Kontakta BUS: erik.hjertqvist@outlook.com

 

11. Se över lagets information på hemsidan

Alla lag ska se över sin hemsida och uppdatera sin information och sina kontaktuppgifter till sina ledare så att allt stämmer inför säsongen. Klart senast 31 mars – under förutsättning att systemet är tillbaka i full funktion (redigering av hemsidan är fortfarande problematiskt efter incidenten med Sportadmin i vintras)

 

12. Spelarinventering

Inför säsongen är det bra om ni ledare stämmer av med era spelare om vilka som vill fortsätta spela. Spelare som slutat ska tas bort från lagets medlemsgrupp i Sportadmin. Fakturan för avgifterna går ut 1 april och föreningen vill undvika att skicka faktura eller mail i onödan. Klart senast 31 mars.

 

13. Spelformsutbildning

Föreningens målsättning är att alla tränare (både de som planerar träningarna och de som stöttar som hjälptränare) ska ha gått åtminstone spelformsutbildningen för lagets spelform (3-mot-3, 5-mot-5 etc). Dessa sker digitalt och det finns ett antal datum att välja mellan för varje spelform. Se Utbildning - Småland (smalandsfotbollen.se) för vilka datum din spelformsutbildning år. Anmälan görs på samma sida.

 

14. Tränarutbildningar

BUS är stark förespråkare till utbildning av föreningens ledare. Tränarutbildningar lägger grunden för att kunna bedriva en bra fotbollsverksamhet. De hjälper oss tränare att skapa en miljö som utvecklar spelarna och gör att så många som möjligt fortsätter spela så länge som möjligt. Utbildningarna brukar också vara mycket uppskattade av de ledare som går dem och de bekostas självklart av föreningen. Vår målsättning är att de tränare som planerar träningarna ska ha gått tränarutbildningar enligt följande:

· 3-mot-3 och 5-mot-5: SvFF D
· 7-mot-7 och 9-mot-9: UEFA C
· 11-mot-11: UEFA B

Utbildningarna kommer under våren 2025 att genomföras tillsammans med klubbar i närområdet. Datum för de olika utbildningarna kommer att presenteras under Ledarnyheter på hemsidan så fort de är bestämda. Vet du redan nu att du är intresserad; gör en intresseanmälan till fredrik.b.dunge@gmail.com.

 

15. VFF-modellen
Allas vår vägledning i vårt dagliga arbete och planering! Har ni inte tagit del av den reviderade versionen (reviderades inför 2024) så är det dags nu: Västerviks Fotbollsförening - VFF-modellen (vasterviksff.se)

 

16. Städning

Klubbstugan och anläggningen är vårt gemensamma intresse. VFFs vaktmästare städar omklädningsrummen måndag, onsdag och fredag. Det är dock viktigt att alla ledare efter användning ser till att omklädningsrummen är grovstädade och lämnas i gott skick. Om ni spelat match behöver ni även kontrollera så att motståndarna lämnar ett städat omklädningsrum efter sig. Som hemmalag lämnar man alltid anläggningen sist (efter motståndarna) och ser till att allt ser trivsamt ut inför kommande lag som ska använda klubbstuga, omklädningsrum och planer. Använder man samlingssalen i klubbstugan för föräldramöten, ledarmöten osv ska man själv städa golv, ta hand om disk med mera. Här måste vi hjälpas åt att bli lite bättre!

 

Avslutningsvis ett stort tack
Ett hjärtligt och innerligt tack till dig som ställer upp som ledare för våra barn på din fritid. Du är så otroligt viktig för oss, för barnen och för samhället! 

Det var förhoppningsvis allt just nu. Vi ses på ledarmötet den 18 mars!

Hälsningar Barn- och ungdomssektionen i Västerviks FF

  


Nyhetsarkiv
Matchtröjor fördelade2025-03-11 14:02
Nya lås i klubbhuset 2024-10-31 10:52
Bokning av idrottshallar2024-09-20 09:39
Domarlista vår 20242024-04-30 15:12
Träningstider 20242024-04-22 15:08
Nu öppnar Karstorp upp!2024-04-22 15:00
Bluffmejl2024-03-27 15:50
Ledarkläder 20242024-02-13 19:50
Tränarutbildningar 20242024-01-23 09:56
Extra pengar till laget?2023-10-28 10:32
Planskiss Karstorp 20222022-04-08 20:49
Bollkallar och bollisor2022-03-29 10:19
Pengar till lagkassan?2022-03-18 12:13
Ny kod på bökensved2022-01-19 10:55
Mensskydd 2021-05-15 15:14
Planskiss 20212021-04-16 08:26
Beställa Registerutdrag2021-03-23 20:35
Ledarkläder 20212021-03-09 20:31
Ungdomsledarträff2021-02-28 20:06
Verksamhetsplan 20212021-01-27 11:30
Upptaktsdags!2020-03-10 22:34
C-diplom2020-02-03 13:17
Ungdomsledarmöte 2020-01-13 22:30
Angående avslutningar2019-09-12 08:08
Inbjudan B-diplom2019-08-12 12:00
Planskiss VO2019-04-08 21:59
Info från Smålands FF2019-03-12 13:04
Ledarcoach 2018/20192019-02-24 21:40
Bekräfta aktiviteter2019-02-05 17:11
Ledarfesten!2018-10-21 17:10
Ledarutbildning2018-09-17 08:50
Info från Smålands FF2018-09-06 23:08
Karstorps café2018-06-06 10:46
Omklädningsrummen2018-05-28 22:33
planskiss (vår)2018-05-15 20:51
Hemmagräs och lite info2018-05-08 05:43
Heja Fotboll!2018-05-01 21:25
Schema bollkallar Dam2018-04-15 16:12
Ledaroveraller2018-03-15 19:27
Försäljning 20182018-02-25 09:59
Bollförrådet städat2017-09-08 21:18
2017-09-01 09:49
Flyttade planer VO2017-08-08 17:03
Cafèchema2017-07-17 16:41
Visfestivalstädning2017-06-05 12:38
Domarutbildning 20172017-04-18 09:20
FOTOGRAFERING2017-04-06 17:10
En ny Västervikscup2017-04-05 13:47
Ledarutbildning2017-04-03 14:26
Serieindelning ungdom 2017-02-20 08:43
Försäljning etc. 20172017-02-05 23:08
Bollkallar, schema2016-04-10 14:52
 
Samarbetspartners
Instagram