Policy vid övergångar

Gäller licensålder, det år spelaren fyller 15 år och äldre.

Övergång från annan förening till Västerviks FF

Spelare får inte värvas utan godkännande av Västerviks FFs fotbollssektion. Provspel i Västerviks FF måste informeras den förening som spelaren tillhör.

För att spelaren ska kunna börja spela i Västerviks FF gäller:

• Laget meddelar kansliet personnummer (10 siffror) på spelaren. Kansliet kontaktar därefter lämnande förening och initierar övergången i Fogis.
  • Spelaren och vårdnadshavare (om spelaren är under 18 år) ska godkänna övergången på en särskild blankett som kansliet skickar. Blanketten ska efter underskrift skickas till kansliet och förvaras där.
  • Lämnande förening ska därefter godkänna övergången i Fogis, och har också rätten att avslå övergången.
  • Efter godkännande i Fogis betalar Västerviks FF 400: - för normal övergång i fotboll. Efter betalning tar det en vecka till dess att övergången är klar och spelaren kan spela tävlingsmatcher med Västerviks FF.

Provspel för annan förening

Om spelaren önskar provspela för annan klubb ska spelaren först informera sin ledare. I andra hand kan spelaren kontakta fotbollssektionen för att informera om provspel.

Övergång från Västerviks FF till annan förening

Utgångspunkten är att alla övergångar ska ske inom frimånaden som pågår den 15 november till den 15 december. Spelare kan dock lämna Västerviks FF under hela året under förutsättning att VFF godkänner övergångsansökan. Det är i första hand ledare i laget som avgör om övergången ska godkännas, i andra hand fotbollssektionen i Västerviks FF.

Övergång till annan förening utanför frimånaden godkänns av VFF då spelaren har:

• Meddelat ledare i det egna laget om övergången och fått den godkänd. I andra hand kan spelaren kontakta fotbollssektionen för att diskutera godkännande av övergång.
  • Betalat sina avgifter till Västerviks FF innevarande och tidigare år.
  • Betalat eventuella lagavgifter samt återlämnat material.

Fotbollssektionen godkänner övergången i FOGIS om kriterierna ovan är uppfyllda. Den nya föreningen ska därefter betala övergången.

Styrelsen i Västerviks FF, 2019-11-05