Kompetensutveckling och utbildning

VFF har som mål att minst en ledare per lag har genomgått Svenska fotbollsförbundets kurs SvFF D (tidigare tränarutbildning C). Dessa utbildningar genomförs i föreningens regi ungefär en gång per år.

VFF uppmuntrar till vidare utbildning via Svenska fotbollsförbundets utbildningstrappa och står för kostnader för anmälan och kursmaterial. Se info om utbildningstrappan i länken:

Utöver tränarutbildningar så anordnar Smålands Fotbollsförbund vissa informationsträffar, t.ex Spelformsutbildningar.

Barn- och ungdomssektionen planerar att varje vår anordna en enklare sjukvårdsutbildning för att ledare ska kunna ta hand om skador som kan uppstå vid träning och match.

Vid frågor rörande ledarutbildning kontakta Fredrik Borg Dunge.