Lagets organisation

Här är en beskrivning av vilka roller som bör finnas i ett lag runt varje träning och match.

I varje lag bör det finnas en ledare per ca 10 barn.

• Ansvarig tränare - Minst en ansvarig tränare per träningsgrupp som har gått Tränarutbildning C/SvFFD. Ansvarig tränare har övergripande ansvar över träningsupplägg och träningsinnehåll samt coachning på match.
  • Hjälpledare - Antalet hjälpledare bör anpassas efter gruppens storlek och det bör finnas en hjälpledare per 10 barn på träning och match. Hjälpledare stöttar rent praktiskt på träning och match.
  • Lagledare - Minst en lagledare per träningsgrupp som ansvarar för FOGIS, anmälan till ev. cuper och är kontaktperson gentemot SmFF och motståndarlag. Lagledaren ansvarar för material runt träning och match (matchställ, västar, koner, bollar och medicinväska) och har kontakt med inköpsansvarig i Barn- och ungdomssektionen vid behov av inköp. Lagledaren behöver inte vara en fotbollskunnig person.
  • Samordnare - En eller två samordnare som kan ansvara för administrativa sysslor som t.ex Sportadmin och information på hemsidan. I rollen ingår också att ansvara för lagkassa/lagkonto, samordna kioskbemanning, försäljningsaktiviteter, tvätt och skjutsning till match med övriga föräldrar. Samordnaren kan planera möten och andra aktiviteter med laget. Samordnare behöver inte vara en fotbollskunnig person.

Lagledare och samordnare kan förstås vara samma person, men ibland kan det vara bra att fler ledare delar på ansvar och uppgifter.

Om man har lag med många spelare kan det vara bra att dela upp sig i träningsgrupper med 25-30 spelare i varje. Ledarna bör verka för en varierad sammansättning av grupperna utifrån fotbollsnivå, fotbollsintresse, bakgrund, bostadsområde, kompisar och skola.

Föreningen uppmuntrar till samarbete mellan lagen och ser gärna att ledare har kontakt med ledare både i yngre och äldre lag för att dela med sig av erfarenheter och hjälpa varandra vid frågor. Ledare ska självklart vända sig till Barn- och ungdomssektionen (BUS) eller VFF:s Stödgrupp för ledare när man har frågor och funderingar som man inte kan lösa inom laget.